Onderzoeken en pilotprogramma voor duurzame zorg- en welzijnopleidingen
Innovatie in Zorg en Welzijn: Minder Voedselverspilling
Onderzoeken en Pilotprogramma
Verminder Voedselverspilling in Zorg & Welzijn
-
Actielijn 1: Zorg- en Welzijnsopleidingen
Benaderen en betrekken van opleidingen.
Ontwikkelen en testen van educatief materiaal.
Uitvoeren van een test-challenge.
Optimaliseren en finaliseren van het ondersteunend materiaal.
-
Actielijn 2: Verbreding deelname docenten
Ontwikkelen van een kwalitatief onderzoek.
Uitvoeren van het onderzoek onder docenten.
Analyseren en rapporteren van de resultaten.
Formuleren van aanbevelingen en actieplannen.
Ja, natuurlijk neem ik deel…
-
Woensdag, 26 jun. 2024
14:00 - 16:30 CEST
Ja, ik neem deel aan een van de twee fysieke creatieve sessies voor actielijn 1.
Locatie: fysieke bijeenkomst in West NL (volgt)
Doelgroep: onderwijsleiders, docenten en onderwijsadviseurs van zorg- en welzijnsopleidingen en vertegenwoordigers regionaal bedrijfsleven.
-
Dinsdag 3 sept. 2024
14:00 - 16:30 CEST
Ja, ik neem deel aan een van de twee fysieke creatieve sessies voor actielijn 1.
Locatie: fysieke bijeenkomst in Oost NL (volgt)
Doelgroep: onderwijsleiders, docenten en onderwijsadviseurs van zorg- en welzijnsopleidingen en vertegenwoordigers regionaal bedrijfsleven.
-
Verbreding deelname docenten
"Ik heb al een keer meegedaan…"
Ik heb al een keer meegedaan aan de Challenge en ik vul graag voor 21 juni de enquête van actielijn 2 in.
Hiermee zorg ik ervoor dat de mbo-challenge goed kan inspelen op de specifiek behoeften van de docenten. Een breder scala aan docenten kan zo worden betrokken. En wordt begrepen wat zij nodig hebben om succesvol deel te nemen aan de challenge.
-
Verbreding deelname docenten
"Ik heb niet eerder meegedaan…"
Ik heb niet eerder meegedaan aan de Challenge en ik vul graag voor 21 juni de enquête van actielijn 2 in.
Hiermee zorg ik ervoor dat de mbo-challenge goed kan inspelen op de specifiek behoeften van de docenten. Een breder scala aan docenten kan zo worden betrokken. En wordt begrepen wat zij nodig hebben om succesvol deel te nemen aan de challenge.
Ook voor de zorg- en welzijnssector
Ook de zorg- en welzijnssector staat voor aanzienlijke uitdagingen, waaronder de noodzaak om voedselverspilling te verminderen, en te werken aan gezonde voeding en leefstijl.
Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat tot 40% van patiëntenmaaltijden in de vuilnisbak belandt, wat de sector jaarlijks naar schatting €200 miljoen kost. Dit probleem raakt direct aan de gezondheid en welzijn van patiënten en leidt tot milieuschade.
In de afgelopen vijf jaar zijn steeds meer en meer verschillende beroepsopleidingen aangehaakt bij de mbo-challenge: 'van grond tot mond', 'van consumptie door mens en dier' en 'van producten en diensten tot grondstoffen'.
Aankomend jaar vindt de zesde editie plaats en willen wij graag alle Zorg en Welzijnsopleidingen de mogelijkheid bieden ook aan te gaan haken. Dit vraagt om onderzoek en een pilot in '24-'25.
FAQs
-
Het onderzoek en pilotprogramma "Werken aan een duurzame voedselketen zonder verspilling" wordt uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). De uitvoering van het programma wordt gecoördineerd door Jong Leren Eten.
Door deze opdracht beoogt het Ministerie van LNV, samen met Jong Leren Eten, een duurzame en gezonde voedselketen te bevorderen, waarbij onderwijs en praktijk hand in hand gaan om voedselverspilling te verminderen en de zorg- en welzijnssector te versterken.
De opdracht wordt uitgevoerd door de leden van het programmateam van de Nationale MBO-Challenge onder leiding van coöperatie DOON u.a.
-
Het verminderen van voedselverspilling is niet alleen een kwestie van kostenbesparing, maar ook van gezondheidsverbetering en milieu-impact. De Rijksoverheid streeft naar een circulaire economie in 2050, waarbij duurzaam en efficiënt omgaan met middelen centraal staat. Voor de zorg- en welzijnssector betekent dit bijvoorbeeld slimme inkoop, gebruik en verwerking van middelen om afval te minimaliseren en gezondheid te bevorderen.
-
Preventieve gezondheidszorg: Voeding speelt een cruciale rol in de preventie van ziektes. Het optimaliseren van voeding en het verminderen van verspilling draagt bij aan betere zorguitkomsten.
Kostenreductie: Door efficiënter om te gaan met middelen kan de sector aanzienlijk besparen. Dit is essentieel in een tijd van bezuinigingen en personeelstekorten.
Circulaire economie: Het streven naar een duurzame toekomst vraagt om innovatieve oplossingen die verspilling tegengaan en de gezondheid van patiënten bevorderen.
Duurzame interventies: Er is groeiende aandacht voor duurzame interventies in de zorg, zoals het hergebruiken van voedsel en het verminderen van afvalstromen.
Sociale innovaties: Versterking van lokale (sociale en culturele) gemeenschappen door coöperatieve vormen van voedselproductie en distributie.
-
Maatschappelijke impact: Door deel te nemen, dragen opleidingen bij aan het oplossen van een belangrijk maatschappelijk vraagstuk. Dit versterkt de maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzaamheid van de instellingen.
Kennis en vaardigheden: Studenten en docenten ontwikkelen waardevolle vaardigheden in het omgaan met voedselverspilling en duurzaamheid, wat bijdraagt aan de toekomst van de sector.
Netwerkmogelijkheden: Deelname biedt kansen voor samenwerking met andere onderwijsinstellingen en zorg- en welzijnsorganisaties, wat kan leiden tot nieuwe inzichten en innovatieve oplossingen.
Kostenbesparing: via deelname aan het onderzoek en de pilot heeft het onderwijs direct invloed op het te ontwikkelen aanbod. Door kennis en inzichten over voedselverspilling te verminderen, kunnen instellingen aanzienlijke kosten besparen.
-
Vertegenwoordigers in de bedrijftak Zorg en Welzijn kunnen deelnemen aan het onderzoek en het pilotprogramma.
Het thema raakt een grote groep (toekomstig) professionals. Denk hierbij aan zorg- en welzijnprofessionals binnen de sector en voor de sector, zoals onderwijsleiders, docenten, onderwijskundigen, bpv-begeleiders en praktijkopleiders voor beroepen als verpleegkundigen, sociaal werkers, facilitaire dienstverleners, leefstijlcoaches, doktersassistenten, pedagogisch werkers, verzorgende, kraamzorg, tandartsassistente, gehandicaptenzorg, verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorgmedewerkers, enzovoorts.
In feite iedere professional uit onderwijs en bedrijfsleven in de zorg en welzijnssector die een relatie heeft met voeding.
-
Een actueel overzicht van uiteenlopende mbo-beroepsopleidingen binnen de Zorg en Welzijnssector vind je via deze weblink van het S-BB
-
Verschil tussen Actielijn 1 en Actielijn 2
Actielijn 1: Zorg- en Welzijnsopleidingen
Deze actielijn richt zich specifiek op het betrekken en ondersteunen van zorg- en welzijnsopleidingen bij de MBO Challenge Voedselverspilling. Het doel is om deze opleidingen actief te betrekken bij het verminderen van voedselverspilling door middel van educatief materiaal en praktische ervaringen.
Kernactiviteiten van Actielijn 1:
Benaderen en Betrekken van Opleidingen:
Identificeren en benaderen van zorg- en welzijnsopleidingen om deel te nemen aan de MBO Challenge Voedselverspilling.
In kaart brengen van specifieke wensen en behoeften van deze opleidingen.
Ontwikkelen en Testen van Educatief Materiaal:
Creëren van ondersteunend educatief materiaal dat docenten en studenten helpt om innovatieve oplossingen voor voedselverspilling te bedenken en te implementeren.
Uitvoeren van een test-challenge met minimaal één opleiding uit de zorg- en welzijnssector om het materiaal in de praktijk te testen.
Optimaliseren en Finaliseren:
Verzamelen van feedback en resultaten uit de test-challenge.
Optimaliseren en finaliseren van het educatieve materiaal op basis van deze feedback, zodat het geschikt is voor brede implementatie.
Actielijn 2: Verbreding Deelname Docenten
Deze actielijn richt zich op het vergroten van de betrokkenheid van docenten binnen de al deelnemende en nieuwe zorg- en welzijnsopleidingen bij de MBO Challenge Voedselverspilling. Het doel is om een breder scala aan docenten te betrekken en te begrijpen wat zij nodig hebben om succesvol deel te nemen aan de challenge.
Kernactiviteiten van Actielijn 2:
Ontwikkelen van een Kwalitatief Onderzoek:
Ontwerpen van een onderzoek om te begrijpen wat docenten nodig hebben om effectief deel te nemen aan de MBO Challenge Voedselverspilling.
Uitvoeren van het onderzoek onder docenten in zowel bestaande als nieuwe deelnemende opleidingen.
Analyseren en Rapporteren van Resultaten:
Verzamelen en analyseren van de onderzoeksresultaten om inzicht te krijgen in de behoeften en belemmeringen van docenten.
Toetsen van de resultaten bij onderwijsinstellingen en de coördinatiekring van de challenge.
Formuleren van Aanbevelingen en Actieplannen:
Opstellen van een rapport met aanbevelingen en actieplannen om meer docenten met het profiel van 'early majority' bij de challenge te betrekken.
Creëren van een actieplan om de deelname van deze docenten te vergroten en te faciliteren.
Samenvatting van de verschillen:
Focus: Actielijn 1 richt zich op het betrekken en ondersteunen van zorg- en welzijnsopleidingen, terwijl Actielijn 2 zich richt op het vergroten van de betrokkenheid van docenten binnen deze opleidingen.
Doelgroep: Actielijn 1 heeft als primaire doelgroep de zorg- en welzijnsopleidingen als geheel, inclusief docenten en studenten. Actielijn 2 richt zich specifiek op de docenten en hun behoeften.
Activiteiten: Actielijn 1 omvat het ontwikkelen en testen van educatief materiaal en het uitvoeren van test-challenges, terwijl Actielijn 2 zich richt op het uitvoeren van kwalitatief onderzoek, analyseren van resultaten, en formuleren van actieplannen om docenten te betrekken.
-
Sinds de start van de mbo-challenge tegen Voedselverpilling is steeds grotere diversiteit aangehaakt om voedselverspilling te voorkomen.
Begonnen in de voornamelijk groene en voedseltechnologische sector, is in de eerste vijf jaar stap voor stap deelname van andere branches en sectoren gegroeid. Zo zijn bijvoorbeeld Groenpact, Centra voor Innovatief Vakmanschap (CIV Groen), Stichting Vakbekwaamheid Horeca, Jong Leren Eten, Groenkennisnet, St. Samen Tegen Voedselverspilling, cooperatie Leren voor Morgen, coöperatie DOON, e.a. aangesloten bij dit initiatief.